26 aug. 2008

Boule pétanque till OS?

Lasse Franck skriver på en boulhemsida.

Han anser att boule ska in i OS.



Nedan följer en mailkonversation med Lasse.



Hejsan.
Jag har läst Lasse Francks senaste krönika,Trevligt skrivet. Dock undrar jag om det är skrivet med en touch av humor eller om Lasse på fullaste allvar menar att boule borde bli en OS-gren.
Bör spökboll som man hade i gympan i skolan bli en OS-gren?Eller varför inte skeppsbrott? Båda dessa idrotter kräver list och en förmåga att pricka rätt.
Tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar
PB





Hej hej. Trevligt läst. Visst menar jag på fullaste allvar att boule borde bli en OS-gren.
Så länge grenar som curling och lerduveskytte omfattas av det olympiska programmet kan jag inte se varför boule inte skulle göra det.

Eller, för den delen, grenar som kanotslalom i större fors och kast med olika stora bollar (som man ju också ägnade sig åt i gympan i skolan).
Eller grenar som boxning och taekwando, där männsikor står och pucklar på varandra i stort uppmärksammade tv-sändningar och den som slåss bäst belönas för det.
Där man kan höra coachen säga saker som "se till att få in en huvudspark på henne nu!" och vars uppmärksamhet och idrottsstjärnestatus är aningen svåra att inför sina barn förklara. Eller då brottningen, som i likhet med nyss nämnda taekwando, är fullständigt obegriplig för alla utom domaren - tydligen inklusive utövarna.

Men allt beror ju förstås på hur man ser på de olympiska idrotterna.Vad utmärker en sådan?Förr var måleri och teater och musik grenar som nationerna i OS tävlade i. De har man valt att plocka bort. Kanske är det dags för en ny revidering? MvhLasse Franck


Slut på mailkonversation

Näe det är inte dags för en ny revidering.

PB

2 kommentarer:

Anonym sa...

På fullaste allvar köper jag Lasses poäng. Jag vill se boule som tävlingsgren i nästa OS.

/Timp

Lasse Franck sa...

Det PB utelämnar från vår mejlkonversation är mitt sista inlägg i den, där jag talade om att frågor och kommentarer gärna fick ställas och lämnas på vårt forum:
http://forum.n3sport.se/Topic788-53-1.aspx